Wednesday, February 16, 2011

buat jejaka malaya~

Seorang lelaki yang di idamkan 
Ialah seorang buta,bisu, bakhil dan papa… 
Biarlah dia seorang yang buta
Buta, Kerana matanya sunyi daripada melihat perkara-perkara maksiat dan lagha 
Kerana matanya terpelihara daripada memandang aurat wanita ajnabi 
Asalkan kedua matanya terang dalam memerhatikan keagungan ciptaan Allah 
Asalkan dia celik dalam melihat kesengsaraan umat Islam di Palestin, Ambon, Bosnia dan seumpananya 

Biarlah dia seorang bisu
Bisu, Bisu daripada pujuk rayu yang bisa menggoncang keimanan
Bisu daripada mengungkapkan ucapan yang bisa meracun fikiran 
Bisu daripada perkataan yang bisa mendatangkan kekufuran 
Asalkan bibirnya sentiasa basah mengingat Tuhan 
Asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran 
Asalkan dia petah membangkang kemungkaran
Dan lantang menyuarakan kebenaran 

Lelaki idaman ialah seorang yg bakhil 
Bakhil, Bakhil dalam memberi senyuman 
Pada wanita yang bukan mahramnya 
Bakhil dalam meluangkan masa bertemu janji dengan wanita ajnabi yang boleh dinikahinya 
Bakhil untuk menghabiskan wang hanya kerana seorang wanita yang tidak sepatutnya
Tetapi dia begitu pemurah meluangkn masanya untuk beribadah kepada Khaliqnya 
Dia begitu pemurah untuk mempertahankan aqidahnya 
Pemurah dalam memberi nasihat dan teguran 
Sehingga dia sanggup menggadaikan hartanya
Bahkan nyawanya sendiri untuk melihat kalimah LAILAHAILALLAH
Kembali megah di muka bumi

Lelaki idaman adalah seorang yang papa 
Papa, Papa dalam melakukan perkara maksiat
Papa dalam ilmu-ilmu yang tak berfaedah dan bermanfaat 
Papa memiliki akhlak mazmumah 
Tapi dia cukup kaya dalam pelbagai ilmu pengetahuan 
Dia begitu kaya memiliki ketinggian akhlak dan budi pekerti yang mulia 
Dia begitu kaya dengan sifat sabar dalam mengharungi tribulasi kehidupannya 
Dan dia seorang yang kaya dalam membina jati diri 
Dia mahu menjadi seorang syuhada 
Yang syahid di jalan Maha Esa

PERS0ALANNYA..

MASIH ADAKAH LELAKI IDAMAN ITU??

Monday, February 14, 2011

mari anak-anak ku bersolat~

time2 cuti aku tak de keje nak wat so aku pn belek2 lah majalah...aku tertarik lak nak baca solusi...aku bace punye bace aku rase besh lak satu topik pasal solat....camne nak didik anak bersolat...so nak jd cerita aku teringat cmne blajo aku besolat....hehehe...d ingat2 kan balik amat lah kelakar tp sgt2 berguna bila aku dh beso ank dara nie..hehehe...cmne aku mule2 bertatih nak solat ni..d sini aku nak gtau peranan ibu bapa lah yg sgt penting dlm didikan ank..dulu time tadika abah aku anto sekolah abim...tadika terbek ak!..he3..why???? kt sini aku blajo solat..mengaji..bhs arab n etc....he3...besh giler~..tomey kan mase tadika...he3
bebel lak ak...benar nye aku nak cite pasal aku jinak2 nak solat...moh kite sambung ok...mula2 aku blajo kat tadika abim tu lah...ustazah tu ajo aku ambik wuduk pastu semahyg jemaah ngan bdk klas..kelakor giler...why????...sebab time 2 kan bdk2 so tyme 2 ak ley borak ngan membe seblh time sujud lah rukuk lah..hehehe..lawak2...pastu nek sek rendah ak pun celup2 gak solat....abah slalo ingat kan solat2..walaupn x reti bacaan dlm solat xpe...abah gtau ajo bace je alfatihah..so aku pn ikot je...dlm semua rakaat aku bace surah alfatihah....pastu time aku darjah 2 aku merengek2 kat mak minta telekong...dulu mane de telekong saiz kecik cm sekarang...hu2...so mak pn beli kain dan tempah kt jiran dpn umah die...mak cik 2 dah arwah...moga die di tempat kan di kalangan org2 yg solehah.....aku pn semangat nak solat..hehehe...sbb dpt telekong baru....nek darjah 3 aku pn terpikir  tak kan selame2 nye aku nak bace alfatihah je kan...so aku beli buku solat yang de versi laki n pompuan 2 ..kaler hijau...aku belikan kt jalan haji segamat dpn kedai jakel 2..korg beli kt mane???hehehe....so aku pn belek2 dan balajo sikt..tp aku lambat hafal...huhu...so ak pn wat sesuatu..nak taw pe????kalo di ingat2kan balik...lawak sgt2...aku buka buku 2 letak kt bwh ats sejadah...ak pn ikot lah bacaan dlm buku 2..men selak2 smbil wat perbuatan dlm solat...so lame2 ak jd hafal....alhamdulillah ak dpt blajo solat ngan bek...kalo g sekolah.ustaz ajo n tegur mane yg silap....kt umah pn abah tegur gak...so dr situ aku blajo demi sedikit...sampai skng pn aku tnye ustaz or ustazah if de mslh dlm solat....kn kite di galakn menuntut ilmu smapai mati...sedang kan ulama' merasa kan solat nye tidak sempurna lagikan kite nie yg naif~

di sini aku nyatakan bhw ibubape adalah pendidik terawal ank2 mereka....kite yg mencorak mereka dgn cara kite sendiri...pilihlah jln yg di redhai Allah dan panduan yg islam telah garis kan...amin~

Friday, February 11, 2011

Intipati Khutbah Jumaat

intipati Khutbah Jumaat:


1: Umat Islam diHARAMkan mnymbut "Hari kekasih" krn ia mrupkn amalan Kristian ymempringati kmeatian paderi mereka;
2: Umat Islam dilarang myebarkan @ mengiklankan ape2 jnis bntuk iklan y b'unsurkan Hari Kekasih;
3: pihak media juga memain prnan pnting dlm mympaikn lrng menyambut :Hari Kekaih;
4: Islammemang mnggal
akkan berkasih sayang...tp tidak membataskan waktu n hari2 y tertentu..
"INGATLAH KAUM YAHUDI DAN NASRANI TIDAK AKAN SAMA SEKALI MEREDHOI UMAT ISLAM SHGG MENGIKUTI JEJAK MERAKA.."

make up..make up...make up!!!!

pe kene ak pilih tajuk nie????
xde pe sbnr nye...ak saje nak lahir pendpt ak sndri ttg MAKE UP....everyone msty tau  kalo sebut psl make up mmg sinonim ngan gurl kan...tp bg ak mmg pnting...bkn penting pe tp juz nak nmpk kms n seri je...tp ak x berkenan ngan gurl yg make up tebal gilos smpai xnmpk natural nye...wek...geli ak...bg ak gurl x yh solek lebey coz nmpk hudus...ak lebey suke kalo solek cool n natural....bkn pe kn dlm islam pn dh mngaris kan wanita jgn berhias berlebih-lebihan coz nnt timbul fitnah! ingat fitnah tu ley wat men2 ke???? para wanita lah byk menimbulkan n menjerumus kn fitnah...jom sharing psl fitnah wanita ni...klik link nie..hope dpt buke mate pd kite semua....selain nak ingat kn diri sndri sme2 kte ingat mengingati kan...moge2 kte tidak tergolong dr fitnah nie


lagi satu ak cukup x minat kalo pakai perfume...mak ai sebatu ley bau taw...no need gurl...wat pe ko nak pakai wangi2 sgt...x kemana pn wangi ko 2....bia berpakaian sopan n kemas 2 pn dah cukup...wangi nie x penting kn ley bwk maksiat...dulu2 ustaz/ustazah dh pesan byk kali kn...dh taw pn tp saje je...bkn bau bdn kite busuk sgt pn...korg mandy kan...so cukup lah 2...tak terpikir ke korg yg korg 2 nak solat...ntah pakai perfume de bhn non halal...sia2 solat taw..so watch out gurl!

pape pn waspada pe yg kite wat x slh kalo gurl2 semua nak berhias tp bia lh kene care nye...x yh make up  tebal n berwangi berlebihan...juz nampk simple tuk tutup muke ngantok anda tu..hehehe



maaf di pinta andai tulisan ku mncoret rase di aty kalian
There was an error in this gadget