Monday, February 14, 2011

mari anak-anak ku bersolat~

time2 cuti aku tak de keje nak wat so aku pn belek2 lah majalah...aku tertarik lak nak baca solusi...aku bace punye bace aku rase besh lak satu topik pasal solat....camne nak didik anak bersolat...so nak jd cerita aku teringat cmne blajo aku besolat....hehehe...d ingat2 kan balik amat lah kelakar tp sgt2 berguna bila aku dh beso ank dara nie..hehehe...cmne aku mule2 bertatih nak solat ni..d sini aku nak gtau peranan ibu bapa lah yg sgt penting dlm didikan ank..dulu time tadika abah aku anto sekolah abim...tadika terbek ak!..he3..why???? kt sini aku blajo solat..mengaji..bhs arab n etc....he3...besh giler~..tomey kan mase tadika...he3
bebel lak ak...benar nye aku nak cite pasal aku jinak2 nak solat...moh kite sambung ok...mula2 aku blajo kat tadika abim tu lah...ustazah tu ajo aku ambik wuduk pastu semahyg jemaah ngan bdk klas..kelakor giler...why????...sebab time 2 kan bdk2 so tyme 2 ak ley borak ngan membe seblh time sujud lah rukuk lah..hehehe..lawak2...pastu nek sek rendah ak pun celup2 gak solat....abah slalo ingat kan solat2..walaupn x reti bacaan dlm solat xpe...abah gtau ajo bace je alfatihah..so aku pn ikot je...dlm semua rakaat aku bace surah alfatihah....pastu time aku darjah 2 aku merengek2 kat mak minta telekong...dulu mane de telekong saiz kecik cm sekarang...hu2...so mak pn beli kain dan tempah kt jiran dpn umah die...mak cik 2 dah arwah...moga die di tempat kan di kalangan org2 yg solehah.....aku pn semangat nak solat..hehehe...sbb dpt telekong baru....nek darjah 3 aku pn terpikir  tak kan selame2 nye aku nak bace alfatihah je kan...so aku beli buku solat yang de versi laki n pompuan 2 ..kaler hijau...aku belikan kt jalan haji segamat dpn kedai jakel 2..korg beli kt mane???hehehe....so aku pn belek2 dan balajo sikt..tp aku lambat hafal...huhu...so ak pn wat sesuatu..nak taw pe????kalo di ingat2kan balik...lawak sgt2...aku buka buku 2 letak kt bwh ats sejadah...ak pn ikot lah bacaan dlm buku 2..men selak2 smbil wat perbuatan dlm solat...so lame2 ak jd hafal....alhamdulillah ak dpt blajo solat ngan bek...kalo g sekolah.ustaz ajo n tegur mane yg silap....kt umah pn abah tegur gak...so dr situ aku blajo demi sedikit...sampai skng pn aku tnye ustaz or ustazah if de mslh dlm solat....kn kite di galakn menuntut ilmu smapai mati...sedang kan ulama' merasa kan solat nye tidak sempurna lagikan kite nie yg naif~

di sini aku nyatakan bhw ibubape adalah pendidik terawal ank2 mereka....kite yg mencorak mereka dgn cara kite sendiri...pilihlah jln yg di redhai Allah dan panduan yg islam telah garis kan...amin~

No comments:

There was an error in this gadget