Wednesday, March 23, 2011

.:.Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) .:.

Alhamdulillah hari ini bersamaan 23/03/2011 akan mengumumkan keputusan SPM buat adik-adik SPM 2010...tahniah dari kakak mu ini...mesti berbaloi dengan apa yang di usahakan...mesti masa nak umum kan korang nye jantung dup dap dup dap je kan...risau sampai tak boleh tido malam..hehehehe...di kesempatan nie nak share kat adik2 or ibubapa di luar sana atau org awam hendak nya...hehehe..ceh aku ni bebel je share nya tak juga...nak share lah nie kat korang tips untuk sambung belajar kat Universiti ....siapa-siapa yang dapat result tak mengempak kan tu cam aku jangan tension or risau...banyak peluang lagi...tulah dulu time balajar org suruh baca komik GEMPAK tak mahu tu yang tak dapat keputusan yg mengempakan..hehehe...oloh2...aku gurau je....meh sini aku nak share tips macamana nak dpt tempat kat U lIPTA kan...sape tak nak kan..hehehe...org berebut cam pisang panas..hehe..masa zaman aku dulu sebelum aku dapat keputusan SPM aku plan dulu..jeng...jeng...pekah plan tersebut..teruskan pembacaan anda :)

LANGKAH PERTAMA

dapat result terus mohon UPU dan Maktab (kepada siapa2 yang mahu jadi pendidik)
dah mohon cantik-cantik korang tunggu lah diaorg panggil..hehehe
kepada yang mengambil sekolah agama boleh terus ambil sijil tinggi agama malaysia (STAM)....sementara tunggu panggilan mana-mana kan
kalo dapat masuk matrik/asasi/tamhidi  lagi bagus kan....target yang pertama mesti dapat masuk U gune SPM means matriks

LANGKAH KEDUA

kalo tidak dapat masuk matriks...masuk tingkatan 6 ambik Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia atau setaraf STAM
kalo nak action sikit...jeles kan kawan-kawan dah masuk U tibe-tibe kene pegi sekolah balik...korg ambil lak Diploma ala tak lama 3 tahun ja

lepas tu korang boleh lah ambik degree aka IJAZAH yang di impikan

kalo korang de kerajinan yang deboom sambung sampai pering kat ter tinggi..hehehe


flow nye lebih kurang macam kat bawah ni

PLAN A

SPM
  |
MATRIKULASI/ASASI/TAMHIDI/FOUNDATION
  |
UNIVERSITI (degree)

PLAN B

SPM
|
STPM/STAM DAN SETARAF
|
UNIVERSITI (degree)

PLAN C

SPM
|
DIPLOMA
|
UNIVERSITI (degree)



p/s:apa-apa pun  kita mesti berdoa dan berusaha untuk mencari yang terbaik untuk kita

No comments:

There was an error in this gadget